This WordPress.com site is the bee's knees

Livet är kort….

 

 

Bild

 

Ja livet är kort och väldigt oförutsägbart. Varför bråka och vara ironiska och oförstående inför varandra. Varför missuppfatta det vi säger till varandra och ta för givet att man har förstått hur den andra tänker…varför??

Igår var jag hos en kvinna som levt ett hårt liv, en stark och envis kvinna som numera är gammal och har återfått cancer i hela kroppen. Hennes liv består i att vänta på döden för det är så det ser ut för henne. Hon har ont, äter 31 olika tabletter varje morgon, tar sprutor, sjukgymnastik, får hemtjänstbesök 4 ggr per dag och förhoppningsvis dyker de upp på morgonen så att hon får lite frukost. Hon orkar nämligen inte ens öppna ett lock, att bre en smörgås är en pina och att stå upp kan vissa dagar vara en omöjlighet. Hon är envis och har ff inte lämnat nyckel till hemtjänsten för att hon vill se vem som kommer och kunna öppna själv. Ibland kryper hon till dörren för rullatorn är för hård att låsa så att den står stilla. Det är då man börjar tänka och ompröva sitt liv….mitt liv är en dröm i jämförelse och jag har absolut ingenting att klaga på men ändå hör man sig själv och sitt eget gnällande. Det vore alla förunnat att möta en människa i livets slutskede och se att innan livet slocknar är de så fulla av liv och tankar och ångest och skratt…allt i en salig röra. Hon sade “visst är det tur att man kan skratta åt eländet”…..ja det är det och det är väl det som kallas för livskraft. Är så imponerad av henne och gick hem med ett leende på läpparna trots att det var så sorgligt och jag vet att den lilla stunden som jag var där fick hon tänka på något annat en liten stund och det lindrade hennes ångest och vånda där och då. Jag kände mig värdefull och jag hoppas att hon kände sig sedd som den hon är. 

Leave a Reply

