This WordPress.com site is the bee's knees

Vardagen och stress….

Har du funderat på hur det kommer sig att du blir stressad? Vad är det som far runt i huvudet och hur känns det i kroppen? Försök att sätta ord på det hela och försök att bli medveten om vilka situationer som du känner att hela du blir förlamad. Genom att bli medveten om hur du fungerar, kan du stanna upp och i många fall förminska hela situationen. Det handlar om att ta kontroll över ditt handlande och för att göra det måste du vara förberedd på olika situationer i livet för stressiga stunder har vi men det är skillnad på negativ och positiv stress.

Den positiva stressen mår vi bra av och det är när det är mycket att göra eller många roliga saker som händer men vi har kontroll och vi får ut något i slutändan.

Den negativa stressen är när det händer saker utanför vår kontroll och vi inte är rustade för att tackla dessa uppgifter eller när det blir så mycket att göra att vi känner att vi inte räcker till och då har vi svårt att prioritera och allt hopar sig och vi sitter mitt i kaoset och vet inte vart vi ska börja ta tag i allt. Det är den här stressen som ställer till det i vårt liv….den icke kontrollerbara stressen, allt blir till måsten, vi jobbar, sköter hemmet, hämtar lämnar barn på skola/dagis/träningar, vi själva ska umgås med vänner, ha bjudningar, shoppa med väninnor, fixa hår och naglar, vara modemedvetna, smala och snygga. Här gäller det att kunna prioritera, vad är viktigt för mig.

Hur ska man orka då? Många av de saker jag tar upp ovan ingår ju i livet och allt är ju viktigt. 

Då vill jag säga att ja, allt ingår men inte allt samtidigt. Ibland måste man stanna upp och tänka efter “vad är viktigt för mig här och nu?”….och göra upp en livsplan för stunden. Den här livsplanen ändras ständigt och därför måste man vara medveten om att man måste ändra sitt vardagsliv utefter vilka förutsättningar som finns i detta nu.

Här kommer några enkla tips på hur du kan förändra ditt “tänk”:

– Stanna upp och fundera över din situation. Fokusera på allt som du gjort bra.
– Lyssna på din kropp, den sänder ut varningssignaler. Våga säga nej och sätt gränser.
-Tänk på vad du äter, ta en extra promenad och glöm inte sömnen. 
– Skratta mycket, viktigare än du tror. (komedier, goda vänner, arbetskamrater)
– Du är bra som du är men inse att du inte kan kunna allt. Du är bra på vissa saker och andra är bra på andra saker och då kan man samarbeta istället för att motarbeta. 
– Gör något just du tycker om som att gå på bio, gå ut i skogen, läs en bok, en konsert eller något annat som du brinner för. Avsätt tid för detta!
– Se till att få “egentid”. Lär dig att slappna av finns många appar på mobilerna idag med korta avslappningsövningar. Unna dig massage eller ett långt bad. 

Här kommer en liten historia från Per Gärdsells bok “Instruktionsboken till Livet”

Pers kollega Håkan Andersson, läkare, som varit i Kenya många gånger på utlandstjänst berättar:

Det kommer många utländska läkare till Kenya och det som förbryllar många är varför vi svenska läkare alltid först går ut i patientrummet och konstaterar med stress i ögonen att det sitter 80 patienter där, hur ska vi hinna med alla idag??

Det råd Kenyanska läkare ger är: Gå först till läkarrummet och bli kvar där, det kommer bara att komma en patient i taget. 

Mycket bra tänkt, tycker jag. För hur det nu är så tar vi in alla problem på en gång och det stressar oss till sämre lösningar istället för att ta en sak i taget. Det ger oss helt andra perspektiv på saker och ting och vi är kvar i nuet. Här och nu!Bild

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: