This WordPress.com site is the bee's knees

Ditt liv…

Hur många tänker att: vad fint grannen har på sin balkong eller i sin trädgård eller oj då han/hon bytte bil förra helgen och herregud bästa väninnan/vännen köper kläder varje vecka??? Avundsjuk…..

Jag ljuger om jag inte ibland tittar på hur andra människor gör men där är det stopp, för mig i alla fall, eftersom jag inser (med ålderns rätt) att grannen och jag kanske har olika förutsättningar, sätter värde på olika saker i livet och för mig är “saker” inte det viktigaste utan min familj, mina vänner att jag har någonstans att bo, att bilen fungerar till och ifrån jobbet och att jag är frisk och har ett jobb. Det är viktigt för mig…saker är förgängliga och är ofta ett attribut för något man vill visa upp. Tyck om mig för den jag är inte för vad jag äger. 

Jag uppskattar hellre en vänlig gest, ett leende eller när någon ansträngt sig för min skull än en massa saker som jag inte har plats med. Hur tänker du?

Så därför kommer här några tips på den där sk “guldkanten” i vardagen.

Gör något du tänkt på länge och känn dig stolt över det…tänk inte på allt annat som du borde göra…en sak räcker gott! Unna dig sedan en fika hos en vän eller så dukar du fint till din familj, “bara för att du kan”.

Ta en härlig promenad med någon som du inte träffat på länge eller sätt i hörlurarna och ladda med bra musik och ta en lång promenad och tänk inte så mycket, bara är!!

Sätt dig i soffan med en bok du tänkt börja på men “det blir inte av”….avsätt 30 minuter “egentid”

När du sedan lyxat lite för dig själv…så har du ett riktigt lyxigt middagstips här…glöm bantningen nu….suuupergott och faktiskt väldigt enkelt men oj oj…berömmet kommer jag lovar.

Fläskfile med drömsås och pressad potatis (fyra personer)

Bild

Helstek välputsad fläskfilé ca 700 gr, salta och peppra runt om. Skär i skivor och lägg i smord ugnsform.

Stek (i samma panna som köttet varit i) hela små champinjoner (två burkar) i smör och 4 st skivade vitlöksklyftor och häll över fläskfilén. Häll sedan i 2 msk soja, 1/2 dl torrt vitt vin och 3 dl grädde, salt och peppar.

När såsen puttrat en stund rör du ner 200 gr riven, vällagrad västerbottenost.
OBS – får ej koka!

Häll såsen över köttet och svampen, in i ugnen ca 225 grader tills det fått lite färg på ytan. Servera med pressad potatis/ugnsrostade grönsaker/rotfrukter och en enkel grönsallad.

Trevlig helg!

/Petra

Leave a Reply

