This WordPress.com site is the bee's knees

Men…är det viktigt med rörelse eller kan man strunta i det och vem blir lidande i längden??

Tyvärr måste jag nog säga att det är jag själv som blir lidande..inte idag, inte imorgon men senare i livet. Det som händer är ju att vi blir äldre och med åldern kommer många åkommor som man faktiskt kan minska eller helt undvika om man tänker sig för lite.

Jag är inte någon träningsfantast, inte på långa vägar men jag har faktiskt märkt att ju mer jag rör på mig, på alla sätt, infinner sig en märklig känsla av välbefinnande och jag känner mig lugnare och mer harmonisk. Nu talar inte jag om gymet eller så utan det kan räcka med att jag bestämmer mig för att ta trapporna vart jag än kommer, att jag tar mig i kragen och går en snabb promenad på ca en halvtimma eller så dansar jag järnet på köksgolvet till en bra låt…det gäller bara att få upp flåset lite..en liten pulshöjning.

Gör man något utöver det man brukar göra varje dag så ökar man sitt välmående, sin grundkondition och man fattar inte det förrän man gör något som man inte riktigt klarade förut utan att nästan krevera. Det ger en AHA-känsla

Kontentan av det hela är att det inte ska kännas som ett tvång utan mer som något man väver in i sitt vardagsliv. Det ska inte bli jobbigt utan för just dig ska det kännas naturligt.

Prova i några veckor, bestäm dig för att göra något som gör att du får flåsa lite, du kan dela upp dina 30 min på tre gånger och då blir det ju 10 min per gång…fungerar lika bra. Du bestämmer själv vad du vill göra och det ska inte vara besvärligt utan bara roligt. Ta hjälp av en kollega eller en vän om du tycker att det är svårt att motivera dig själv. Det viktigaste är att du avsätter lite “egentid”.

Vardagsmotion på jobbet

  • 1. Ta cykeln eller gå till och från arbetet.
  • 2. Tänk in aktivitet i allt du gör. Ta trapporna istället för hissen, hämta post och så vidare.
  • 3. Stå upp vid skrivbordet, eller sitt ev på en stor boll. Gör några benböjningar, eller armhävningar mot väggen i en liten minipaus, gärna en minut varje halvtimme.
  • 4. Håll möten stående, eller ta en liten promenad under tiden.
  • 5. Ät lunch ute så att du måste gå fram och tillbaka till restaurangen.
  • 6. Ta eventuellt på dig några av de nya träningsskorna, exempelvis MBT, som aktiverar flera muskler när du går och står.

Vardagsmotion hemma

  • 7. Anmäl dig alltid till praktiska uppgifter som kräver aktivitet, gå till exempel ner med soporna och låt din partner skala potatisen.
  • 8. Var aktiv när du ser på teve. Använd motionscykel, eller gör lite styrketräning. Reklampausen är bra för några häftiga övningar.
  • 9. Gå runt när du pratar i telefon eller ordnar andra praktiska saker. Prioritera så långt det är möjligt aktiva aktiviteter framför Facebook och e-post.

Det finns inte något som heter “jag hinner inte”…du hinner visst, det handlar om prioritering. Är DU viktig eller är du det inte…ditt val!!

Dela med dig av ditt leende:

*Om du inte har ett leende, kan du få mitt!
*Jag tror inte att du vet hur lätt du får mig att le
*Du har inte förlorat leendet, du har bara glömt att det fanns där.
(Okänd)

Må gott

/Petra

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: