This WordPress.com site is the bee's knees

Eva Johansson, licensierad Mental tränare, avlappningslärare och NLP-trainer har några tips till oss…..

Hur ska vi hantera den skadliga stressen och hur ska vi komma tillrätta med den?

Stresshanteringstips

Första steget handlar om medvetenhet. Att bli medveten om kroppens och själens varningssignaler, bli medveten om vilka orimliga krav vi många gånger ställer på oss själva.

Andra steget är handling. Nu är vi inne på stresshantering, att samla kraft och energi och att ta itu med det som är fel.

har du svårt att hitta en väg ut ur stressen? de här råden kan kanske hjälpa dig:

Avslappning hjälper dig att hitta din inre balans. Du får lättare att lyssna på kroppens alla meddelanden och får en helt ny känslomässig kontakt med dig själv.

Det är bara du själv som kan förändra ditt liv. Om du gör det du alltid gjort, får du de resultat som du alltid fått. Om det du gör inte ger de resultat du vill ha, är det dags att göra något annat. Se sambandet mellan vad du gör och vad du får och ta fullt ansvar för de förbättringar som måste göras.

Bli medveten om kroppens och själens varningssignaler. Öka graden av självkännedom och bli mer observant på dina stressreaktioner. När du inte mår bra finns det en orsak. Ta t ex smärta på allvar. Är du ständigt trött, lättretlig eller har du värk? Det kan vara kroppen sätt att tala om att du behöver sakta ner, ta lite ledigt eller ta itu med det som är fel.

Sätt dig själv högre upp på din egen prioriteringslista. För att lindra stress är det för en del tillräckligt att tillåta sig prestera lite mindre både här och där, andra måste välja bort delar av sitt liv helt och hållet. Men ta inte bort det du njuter av att göra och det du tycker är roligt.

Lev sundare. Regelbunden fysisk träning, rätt kost och tillräckligt med sömn är nödvändiga förutsättningar för att hålla kroppen i trim. Se till att du får tillräckligt med sömn. Sömnbrist är en vanlig orsak till att vi känner oss stressade. Börja motionera regelbundet. Har du dessutom ett stillasittande jobb så är den fysiska aktiviteten ännu viktigare

Bli observant på dina tankar. Träna dig i att tänka positivt, leta möjligheter och sluta älta självanklagelser och överkrav. Negativa tankar sänker prestationerna och ökar stressen, positiva tankar har motsatt effekt.

Lär dig säga nej till sådant du inte vill, kan eller har lust med. Lär känna dina egna gränser. Ta inte på dig mer saker än du klarar. Ta en stunds timeout, dra dig undan och be att få återkomma – det är få saker som måste utföras omedelbart. Våga be om hjälp och delegera. Du behöver inte göra allt ensam.

Tidsplanera, lär dig rangordna dina arbetsuppgifter efter hur viktiga de är, skjut inte saker på framtiden. Skriv upp det du ska göra så att du inte blir stressad av att glömma något. Gör sedan endast en sak i taget.

Utveckla ditt sinne för humor. Se till att du får några skratt varje dag. Genom att skratta så får vi ofta ett nytt perspektiv på de problem som orsakar stress. Se på dig själv med humor.

Vårda vännerna, de är mycket viktiga. Vi behöver alla vänner som vi kan diskutera våra bekymmer och problem med, likväl att dela våra glädjeämnen med. Prata med någon du känner förtroende för om det du upplever som stressande och påfrestande.

Inse att stress inte orsakas av problemen i sig. Det är din attityd, din tolkning av det som sker som är svaret på frågan om du ska bli stressad eller inte. Ha mod att ändra på saker som går att ändra. Acceptera det som inte kan ändras. Antingen förändrar du situationen eller ändrar din inställning till den.

Se till att du tar en stund för dig själv varje dag. Tid för dig själv är inget du får, utan något du måste skapa själv. Att prioritera sin tid är ett val, och precis som för alla andra val du gör i livet är du totalansvarig. Tillräckligt med jag-tid är en av alla vägar som leder till ett bättre och skönare liv.

Planera för återhämtning och lägg in pauser i livet. Hitta dina sätt att koppla av på, att få vila och återhämtning. Det kan kanske vara promenader, läsa en bok, ta en tur med cykeln, lyssna på musik, biobesök eller något annat du “tänker göra sedan” som du ska göra nu.

Lös dina konflikter. Olösta konflikter som ligger och gnager tar massor av energi.

Inse att du duger precis som du är. Var lika tolerant mot dig själv som du är mot andra.

Illustrationer Copyright Gunilla Wolde

CD och MP3 med sköna avslappningsövningar 

Ta hjälp av Slutstressat 

Lev livet lättare och lugnare
Tipsa en vän

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: