This WordPress.com site is the bee's knees

Måndag morgon…

och en ny start på en bra vecka. Idag skjutsade jag mina tre barn till skolan och sedan åkte jag till vårdcentralen för att ta några rutinmässiga prover. När jag sitter där i väntrummet blir jag så glad…det sitter en dam bredvid mig (ca 70 år) och småpratar lite med alla som kommer in, för att det är trevligt. Jag upptäckte att hon inte kände alla utan bara pratade allmänt om väder och vind och skojade lite och det gjorde att väntrummet inte kändes så stelt och trist. Hon fick igång oss allihop och till slut satt vi där och pratade som om vi kände varandra, allihop. Vi var säkert 15 personer som satt där och väntade av olika anledningar och i olika åldrar. Hon fick gå in och göra det hon skulle men när hon kom tillbaka så tog hon svängen in i väntrummet och vände sig till oss och sa “nu hoppas jag att ni tar vara på den här underbara dagen” och så gick hon….alla satt vi där med ett fånigt leende och jag tänkte att det finns inte många sådana människor…hon gjorde min dag! (och säkert de andras också).

Lite lunchmat att ta med sig i lunchlådan som är både fräsch och god:

Bild

KYCKLINGSALLAD MED MANGO

En superfräsch sommarsallad med kyckling och mango.

Ingredienser

125 g kycklingfilé i strimlor
¼ msk tamari
1 knivsudd färsk chili
100 g mango
½ näve alfalfagroddar
¼ röd paprika
½ näve machésallad
1 msk vit balsamico

Garnering

Färsk koriander

Pistagetopping

25 g pistagenötter utan salt
¼ liten näve färsk koriander
5 g sesamfrön
¼ tsk spiskummin
1 knivsudd chili
1 knivsudd havssalt
1 tsk olivolja

Så gör du

  • Kör ihop alla ingredienserna till pistagetoppingen till en jämn massa i en matberedare, och lägg nederst i glaset.
  • Stek kycklingstrimlorna i tamari och chili.
  • Skär mango och paprika i strimlor, och lägg ner de olikaingredienserna i lager på lager i glaset.
  • Avsluta med att hälla balsamico över salladen.

Leave a Reply

