This WordPress.com site is the bee's knees

BildEn fråga: Varför kan man lägga ner så mycket tid på att försöka skylla på någon annan fast det egentligen är jag, som har problemet? Är det den andras fel eller är det mitt förhållningssätt till situationen som är problemet?

Tyvärr finns det många som lägger ner tid och energi för att komma åt någon för sin egen skull och för att man själv ska kunna känna någon sorts frid. Självklart känner man sig själv bäst men ibland tror jag att man målar in sig själv i hörn i livet och det kan ta tid innan färgen torkat. Ibland behöver man det men ibland kan det vara till ondo…jag dömer ingen och har faktiskt varit där själv så med åren har jag hunnit tänka en del och den jag skadar mest med detta är mig själv…jag måste börja tänka på vad jag vill och vad jag önskar…inte vad jag förväntar mig av andra för det kan jag aldrig göra…vill jag få till en förändring så börjar det alltid med mig själv. Hur andra reagerar och fungerar kan inte jag bestämma över men jag kan alltid bestämma vilket förhållningssätt jag ska ha till det som sker. Alla har vi olika bagage/sorger och besvikelser och vi ser saker på olika sätt men det börjar och slutar alltid med vår egen självkänlsa. Det är mycket i mitt liv som hänt och jag ångrar igenting…vissa saker har varit hemska och väldigt jobbiga men jag har alltid försökt tänka på att om inte det här hade hänt så skulle jag inte vara den jag är idag och förhoppningsvis har jag lärt mig ett och annat. Jag är mer vidsynt idag än förut, har visserligen en del fördomar kvar men försöker tänka innan jag talar. Försöker tänka att det kan finnas en bakomliggande orsak till varför folk reagerar och är på ett visst sätt och det är väldigt viktigt för just mig att tänka så för det ger mig lite tid att inte reagera direkt utan att faktiskt tänka till lite….stanna upp lite…..för det behöver faktiskt inte vara just mitt fel utan det kan bero på en massa underliggande orsaker. Det gäller bara att våga fråga: Vad är problemet? Har jag gjort något? Kunde jag gjort på ett annat sätt?

Det som är det viktigaste för mig är, att om jag känner mig trampad på så står jag upp för mig själv och talar om att det som just hände inte är ok…för min egen självkänslas skull men också för att den andra ska förstå hur det som hände och sas påverkar vår relation och detta gäller alla relationer vi har i livet, vänner, kollegor och partners. Kommunicerar man inte så kan man aldrig räkna med att den andra förstår, man kan aldrig läsa någon annans tankar. Återkoppla alltid och var respektfull!! Man behöver inte alltid gilla allt eller vara överens heller för den delen men vi måste lära oss ett sätt att samarbeta trots att vi har olika synsätt på saker och ting…tänkvärt, eller hur?

Ha nu en underbar dag i regnet!!

Comments on: "Självkänsla och Respekt" (4)

  1. Carina Larsson said:

    Så sant så… kommunikation är det viktigaste av allt. Man måste kommunicera för att utvecklas. Du skriver väldigt mycket kloka saker. Jag följer dej här och sen gillar jag er hemsida med pyssel. Jättefin. Hämtar inspiration där och på andra sidor på facebook bla. Jag har skrivit till dej där och sagt jag gillar er hemsida. Hoppas du sett det.
    Jag tar gärna del av dina texter o tankar.
    Ha det gott.
    Mvh Carina Larsson

    • tholin11 said:

      Tack Carina… Vad glad jag blir att du blir inspirerad av det jag skriver… Och att du sedan gillar att pyssla är ju grädde på moset… Jodå har sett det!!

  2. Carina Larsson said:

    Tack för svar🙂 Jag är ingen jättetalang men det är en avkoppling. Jag gillar att göra tavlor i spets med doftblommor i och ljuslyktor i olika slag. Lite stenfärg ibland o lera.
    Önskar jag kunde scraapbooking men det är lite klurigt för mej. Men men…
    Man ska hinna också med många barn, inte så stora, måste man hitta luckor.
    Mvh Carina

    • tholin11 said:

      Visst är det så och allt är väl relativt vad gäller talang… Oftast är man mest kritisk när det gäller sig själv, i alla sammanhang. Det viktigaste är att just du gillar det du gör…sov så gott!!

Leave a Reply

