This WordPress.com site is the bee's knees

Semestertider…

Bild

Nu har jag semester men jag kommer att lägga upp lite här då och då under de tre veckor jag är ledig. Ni som vill nå mig kan nå mig här eller på de nummer ni har eller på min mail (gäller mina arbetskollegor)

Är tillbaka utvilad och brunbränd om tre veckor, som en liten påminnelse om att ta tillvara på sommaren vare sig det regnar eller är soligt, men tänkte ändå sporra till lite lyx i vardagen. Vad sägs om en söt och god Jordgubbstiramisu??

Detta recept räcker till 6 personer.

Du behöver:

Saften från 1 1/2 apelsin
2 ägg
3/4 dl socker
1 dl vispgrädde
125 gr mascarponeost
150 gr jordgubbar
8 savoirdikex
Jordgubbar till garnering

Gör så här:

*Pressa apelsinerna

*Vispa äggvitorna till hårt skum

*Vispa äggulor och socker fluffigt

*Vispa grädden

*Blanda grädden, Äggulesmeten och mascarpneosten

*Mixa jordgubbarna och vänd ner i ovanstående blandning

*Vänd slutligen ner de vispade äggvitorna

*Lägg en klick av smeten i botten på fina glas. Dela kexen i två delar och doppa i apelsinsaften och lägg ett kex ovanpå smeten. Varva smet och doppade kex med smet överst. Toppa med jordgubbar!

OBS!
Det här är en snäll dessert som passar barn men om man vill ha en mer vuxen smak så kan man spetsa apelsinsaften med lite Cointreau eller citronlikör.

Comments on: "Semestertider…" (10)

  1. Carina Larsson said:

    Hej!
    Hoppas din semester är bra. Jag får jobba ännu. Snart min tur😉
    Har provat denna dessert. Underbart god. Tack, blev uppskattade av både barnen och vuxna.
    Har du mer att dela?🙂
    // Carina

    • tholin11 said:

      Har massor att dela med mig av men portionerar ut det. Min semester lider mot sitt slut men längtar faktiskt tillbaka till jobbet. Bra va!!

  2. Carina Larsson said:

    Ja det är bra man vill tillbaka. Då trivs man.
    Blir tungt att jobba hela året till nästa om man inte trivs. Hehe
    Jag trivs jag med. Vemodigt men skönt att gå men njuter av ledigt det gör jag
    sen är det vansinnigt kul att komma tillbaka. Vi är ett gött gäng.
    Jag ska mest vara hemmavid i år. Har du rest eller njutit hemma?

    • tholin11 said:

      Jag har gjort båda delar men man kopplar nog av som mest om man faktiskt får lite extra miljöombyte.
      /Petra

  3. Carina Larsson said:

    Jo så är det ju. Jag blir hemma mest pga av lite … svåra orsaker.
    Kan inte åka någonstans tyvärr. Alla har vi våra saker i ryggsäcken.
    Vill inte låta trist men vill inte skriva öppet om allt. Finns orsaker. Inte hemligt så men
    är lite försiktig just nu. Kanske jag berättar någongång när tillfället är rätt om du vill lyssna.
    Jag jobbar ännu i 2 veckor.
    // Carina

    • tholin11 said:

      Jag förstår att du inte vill berätta så här publikt. Jag finns här om du vill prata någon gång och det stannar oss emellan./Petra

  4. Carina Larsson said:

    Tack. Känns skönt att veta. Jo någon gång ska jag berätta.
    Men då får du radera inlägget för jag vill inte ha det publikt.
    Det är känsligt för mej. Men kan säga att det är svårt att lita på folk just nu.
    Du kommer förstå sen.
    // Carina

    • tholin11 said:

      Då tar vi det via mail när du känner dig redo…. Inte på det här forumet, ok…

  5. Carina Larsson said:

    Ja tack. Har behov att få ur mej och prata. Du kommer förstå sen.
    Du verkar .. rak och ärlig. Gillar det du skriver och hur du skriver.
    Jag återkommer om det är ok?
    // Carina

Leave a Reply

