This WordPress.com site is the bee's knees

Bild

 

 

 

 

 

 

 

Idag tänkte jag ta upp det här med att “ta in det nya och andas ut det gamla”, för att kunna uppskatta det vi faktiskt har. 

Våra barn är bra på sådana saker som att vara i nuet och det kan göra oss föräldrar galna eftersom vi gärna vill ligga steget före och planera varenda liten minut men måste vi verkligen göra det…..vad händer då jo, vi glömmer att leva i nuet, i detta nu eftersom vi måste planera för imorgon, hela tiden..”ler”…har jag helt fel???

Stäng av tv:n/datorn/mobilen en kväll/dag och gör roliga saker tillsammans istället. Det är jätteviktigt för kommunikationen er emellan. Det är lätt att skärma av varandra genom att gömma sig bakom en skärm för då behöver man ju inte anstränga sig över huvud taget. Det är inte underligt att det blir missförstånd så det bara smäller om det….för ingen lyssnar aktivt på vad den andra har att säga och sedan kommer smällen…vad hände? Nej det har du inte sagt eller varför sa du inget….att prata med varandra och inspireras av varandra är a och o i all kommunikation, idag är det något man får träna på, att lyssna, att faktiskt höra och ta in vad den andra säger, bearbeta och försöka förstå och sedan återkoppla.

Kommer du ihåg när man stod vid stranden och kastade “mackor” och räknade hur många gånger stenen kunde hoppa på vattenytan eller när man sitter och metar och känner något rycka lite i flötet. Den känslan av välbefinnande ska vi ta med oss i allt vi gör och bara vara här och nu för imorgon är en annan dag som vi kanske inte får uppleva….livet är kort ta vara på det!!

Nu menar jag inte att man inte måste planera för det måste vi men inte allt, varenda minut. Ibland måste man ta saken som den kommer och improvisera lite…

Som du förstår är jag tillbaka på jobbet nu och är på hugget….undrar du över något eller vill berätta något, gör det. Om inte här så på min mail: petra.svensson-tholin@carema.se och vill du att jag publicerar det du skriver så gör jag det mer än gärna om det är ett passande innehåll. 

/Petra

Comments on: "Arbetsglädje och motivation" (1)

  1. Carina Larsson said:

    Du skriver det så bra🙂 Jo barn är fantastiska och vi har mycket att lära av dem.
    Vi måste våga slappna av och släppa lite på alla krav.
    Att lyssna på varandra är väldigt viktigt i alla situationer. Jag vet att många skilsmässor bla
    beror på brist av kommunikation och just “det har du aldrig sagt eller det har jag inte hört”
    En relation behöver egen tid utan all denna data/tv/iphone och vad det nu heter allt. Varför
    är vi så rädda att stänga ner allt och bara vara med varann. Vad är vi rädd att missa?
    Jo inte bara kasta macka på vår tid var avslappnande.Vi spelade mycket kula och umgicks
    många tillsammans. Bara satt vi i gräset och tittade på kulorna och räknade.
    Jag lär om mej nu och njuter av det jag har. Har att göra med det jag nångång ska berätta för dej.
    Men hoppas man hittar någon att dela livet med längre fram. Hittar någon som lyssnar
    och som vill stänga av alla media och njuta av det som finns här och nu. Undrar om det finns sådana
    människor kvar i denna värld? Sånt kan jag fundera över.
    Ha en bra kväll // Carina

Leave a Reply

