This WordPress.com site is the bee's knees

Lycka….

Bild

Vad är lycka?

För mig är lycka en känsla som hänger ihop med tacksamhet och jag försöker hela tiden vara tacksam för det jag har istället för att tänka på allt jag inte har. Om jag lägger märke till det goda i min vardag och känner tacksamhet över det, blir livet lyckligare än om jag skulle tänka tvärtom.

Det viktigaste för mig är förståelsen för att jag inte kan bli lyckligare genom att få en önskad förändring (t.e.x: nya saker, händelser, vänner, upplevelser m.m.) utan att FÖRST känna mig lycklig med det jag redan har för kan jag inte se det som är bra i min vardag så kan jag heller inte uppskatta det jag är med om.

Det här kan kännas svårt och bakvänt, eller hur?
Det är kanske lätt hänt att vi istället tänker :

-Men jag behöver ju ha ett nytt jobb FÖRST …sen kan jag känna mig lycklig!
– men jag vill ha nya vänner FÖRST…innan jag kan känna mig lycklig!
-men jag kan inte vara lycklig innan jag blivit rik… jag behöver bli rik FÖRST!
– jag behöver lyckas gå ner i vikt FÖRST…innan jag kan bli lycklig!
o.s.v o.s.v…..

Men det är så att det önskade kommer till mig mycket lättare om jag väljer att känna mig nöjd här och nu över det som faktiskt ÄR bra. Det är svårt att se möjligheter och nya dörrar som öppnas om sinnet är tungt med tankar och klagomål om det som saknas i mitt liv.

Det blir lättare om jag först väljer att fokusera på allt det goda  och tar väl hand om mig, tycker om mig själv och andra och känner tacksamhet för det ”lilla” ofta … DÅ ser jag lättare de där möjligheterna och dörrarna som öppnas och på så vis leder det till MER för mig att vara tacksam över 

Ingen går ständigt runt med ett leende på läpparna och känner sig lycklig, eftersom livet drabbar oss alla i stort och smått… det är ju livets gång.

Men att ha verktyg att ta till när man vill komma ”på banan” igen är en otroligt stor fördel för vårt välmående i sin helhet.

Ett verktyg som öppnar upp för att känna lycka är förmågan att känna TACKSAMHET 

Detta är ett sätt att känna sig motiverad på jobbet också…känn tacksamhet över det lilla. Det gör dig gladare och öppnare för nya idéer och synsätt.

/Petra

Comments on: "Lycka…." (3)

  1. Carina Larsson said:

    Så sant som du säger. Tacksamhet är ett fint ord som inrymmer mycket.
    Jag är tacksam till min mamma och mina syskon som hjälpt mig i svåra stunder.
    Utan dem hade jag inte varit där jag är och de har fått mig att våga flytta och
    börja om. Min fd arbetsplats är jag även dem tacksam till.
    Lycka är också ett ord som inrymmer mycket. Från stort till smått.
    Mycket gör mig lycklig men mina barn och de jag har närmast gör mig mest lycklig.
    Men sen är det ju massa i vardagen och på jobbet som gör en lycklig varje dag.
    Att se en vacker sak, en doft, en nyckelpiga, ja vad som helst.
    Jag har mailat dig.
    // Carina

  2. Carina Larsson said:

    Varsågod. Det bubblar i mig, Vad gör dig mest lycklig just nu och vem ger du din tacksamhet till?
    Jag ger just nu det till min son som ska bli pappa. Jag ska bli FARMOR🙂
    Känns stort. Lycka och tacksamhet att “det funkar”
    // Carina

Leave a Reply

