This WordPress.com site is the bee's knees

Bild

 

Den här illustrationen hittade jag när jag ville försöka beskriva processen arbetsglädje på jobbet. Inte helt lätt för alla som finns på en arbetsplats har olika kriterier för vad som är arbetsglädje för dom. För mig innebär det att trivas med mina arbetskamrater, att man respekterar varandra. Inte dömer utan frågar om man blir osäker på hur man menar med det man säger. Inte vara tyst och tiga ut någon, Nu fungerar vi ju olika så någon annan av mina kollegor kanske inte alls håller med. Det måste jag respektera och då måste vi hitta på en lösning oss emellan. Återigen kommunikation, att prata med varandra.

Men jag har några tips på hur man kan få mer arbetsglädje på jobbet genom att:
Bild

-Omvandla alla klagomål till önskemål. Det skapar en positivare stämning, är avväpnande och ett sätt att undvika att folk går i försvarsställning.

-Visa uppskattning för kollegornas arbete. Beröm dem ofta, be om goda råd eller sprid positivt skvaller.

-Ha roligt tillsammans. Humor är en bra grund till kreativitet och ett utmärkt vapen mot stress och utbrändhet.

/Petra

Comments on: "Hur får man mer arbetsglädje på jobbet?" (1)

  1. Carina Larsson said:

    Jo man ska ha kul på jobbet som du skriver.
    Vi har det för det mesta men ibland blir det ju konflikter. Och då är det
    i regel brist på kommunikation som ligger bakom allt. För i denna grupp där alla olika finns, ledare och de andra, och skall finnas så är det viktigt att alla får komma till tals. Men tyvärr är det ju mest de som leder gruppen som hörs och de andra vågar inte. Då brukar jag fråga mej är man en bra ledare i en grupp om man inte låter de tysta också tycka och sen också anamma deras förslag ibland. För ofta kan det vara så att de starka gör som de vill och sedan visar det sig att det är de svagares ide som fungerar bättre och då plötsligt är det de starka som tror de kom med iden. Det gillar inte jag. Sprida positivt skvaller är intressant. Jag förstår men tyvärr sprider sig ju negativt skvaller fortare. Vilket är väldigt synd. Finns alltid mycket man kan göra för att det ska bli bättre men allt går i vågor.
    Men humor har vi i alla fall så ingen borde bli utbränd hos oss🙂
    2 dagar till semester :)) jippie

    // Carina

Leave a Reply

