This WordPress.com site is the bee's knees

Respekterar vi varandra?

Bemöter vi varandra med respekt?

Bra fråga eller hur…men då måste man kanske reda ut begreppet “respekt”…eller???

Det som är respekt för mig kan ju vara något helt annat för någon annan. Vad beror det på?

En tanke är ju att vi ofta använder oss själva som arbetsverktyg, särskilt i omvårdnadsyrken och då är det ju viktigt att vi håller oss själva i så bra trim som möjligt både fysiskt och psykiskt och då  är det ju viktigt hur vi bemöter varandra och oss själva.

Vad är respekt för mig:

-att man lyssnar på vad jag har att säga. -att jag lyssnar på andra och inte dömer innan jag hört hela historien från båda sidor om det är en tvist. -att jag tar till mig det någon säger utan att jag börjar att försvara mig med en gång utan tänker till och ifrågasätter mig själv och hur jag då kanske kan rätta till det som inte är bra. Alla kan göra en förbättring, ofta med små medel och ofta är det inte heller personligt. -att jag inte går in och tar över någon annans arbete och kör över någon. -om jag reagerar på något som jag inte tycker är ok så tar jag tag i det med en gång. Gå inte och dra på det utan agera men med tanke bakom. Fråga den/dom vad som är fel, ta till dig det som sägs och kom överens tillsammans om hur man kan gå vidare. Släpp stoltheten för även här brukar det inte vara personligt utan arbetsrelaterat. Inte alltid lätt men nödvändigt i en arbetsgrupp eftersom man inte behöver vara bästa vänner men man måste ändå respektera varandra och förstå att vi alla är olika och har olika sätt att se på saker och ting. Ibland måste man komma överens om en medelväg.

Uppgift:

Prata på ert nästa personalmöte om:

Vad kännetecknar bra kommunikation?

Har ni bra kommunikation hos er och finns det något ni kan bli bättre på?

/Petra

 

Comments on: "Respekterar vi varandra?" (2)

  1. Carina Larsson said:

    Att det ses med olika ögon det med respekt är ju för att vi alla är olika. Vi ser allt med olika ögon och vi tycker olika om mycket. Det som är viktigt för mig kan vara mindre viktigt för dig och tvärtom. Det är ju det som gör en arbetsplats komplett för vi är alla olika och det gör oss till en starkare grupp,
    Respekt för mig är att man lyssnar då andra talar och att de lyssnar på mig. Att man ger och tar.Lyhördhet. Att man kan kompromissa. Man ska funka som arbetsplats och våga ta upp saker innan det spårar ut. Det är ju det som driver oss framåt. Man ska respektera varandras olikheter utan att nedvärdera nån annan.
    Slutar vi respektera varann och om vi inte lär våra barn vad respekt är så är jag glad då våra framgenta generationer
    tar över att man ligger där man ligger. Långt ner . Om du förstår.
    Redan nu finns det tendenser till att barn inte respekterar och som inte vet vad det är. DET är skrämmande.
    Nu näsan i en bok. Är det bra annars ?
    // Carina

    • Här är det bara bra bra, Carina…har haft en del att göra både på jobbet och hemma. Nu är det lite lugnare och jag är i fas igen. Det känns jättebra. Hoppas att din bok var bra…boktips kanske!!!

Leave a Reply

