This WordPress.com site is the bee's knees

Image

Ja det tror jag och det återkommer ju till det där med att leva “här och nu” och hur man väljer att förhålla sig till det som händer runt mig i alla lägen…jajaja…även jag vet att det är svårt, herregud det där med att hålla koll på sig själv och leva som man lär är det svåraste man kan ge sig in på men, hur det nu är så kan man träna på allt det här och bli bättre och mer medveten om sig själv och hur man reagerar. Det innebär också i praktiken att man ofta kan stoppa sig själv, i förtid!

Vad menar hon nu??

Jo ett exempel kan ju vara att du vet att du ska ha ett möte, samtal eller åka till bekanta där du vet att diskussionerna kan bli skyhöga och den som blir argast och mest frustrerad över att ingen tycks lyssna på just din åsikt, är du själv. Inget bra alls och inte särskilt konstruktivt. Mitt mentala mantra är i sådana situationer att jag backar lite, typ lutar mig tillbaka och bara lyssnar. Ibland lägger jag mig i men då har jag hunnit tänka och inte spontant bara sagt det jag känner för, bara för att jag är så himla engagerad…förstår du hur jag menar?

Istället har jag redan innan jag åkte dit bestämt mig för att inte brusa upp, lyssna och försöka vara lugn. Ofta fungerar det, inte alltid men faktum är att samtalet, mötet eller situationen inte urartar eller leder till att någon känner sig påhoppad eller blir ledsen och kränkt. Är jag lugn så bidrar jag till att hela samtalet blir både trevligt, gärna högt till tak, lugnt och sansat. (jag är både spontan och väldigt engagerad så jag har lärt mig den hårda vägen, kan jag säga. Förresten lär jag mig fortfarande, varje dag)

Här kommer några bra tips på hur en relation kan bli mer harmonisk (både på jobbet och på fritiden)

1. Besluta dig för att ge ALLT. 

När du ska gå med i ett projekt eller gå in i en relation privat så måste du göra det med 100% närvaro. Det märks om du är engagerad i det du gör. Genom hur du pratar, hur du använder dina ansikts- och kroppsuttryck och med den energi du utstrålar. Det smittar i positiv bemärkelse…så länge du inte kör över andra. Så ge allt eller låt bli!

2. Lämna EGOT hemma!

Du vet inte vad du inte vet. Man kommer från olika håll i livet och du kan inte allt. Var öppen för nya sätt att se på saker och fokusera på att lära dig nya spännande saker. Var nyfiken, fråga och ta till dig och tänk som så, att man bör lära sig något nytt varje dag, litet som stort.

3. Lär dig ATT FÖRSTÅ!

Det är ibland bättre än att bli förstådd. Ofta tar vi saker personligt men om vi förstår, kan vi se det mer rationellt och det blir lättare att lösa och kompromissa vid situationer/hetsiga diskussioner och då kan vi undvika stora konflikter.

Fråga “hur tänker du nu, berätta mer!” 

4. REFLEKTERA

Vad innebär det? Jo att Du faktiskt sätter dig ner och ser över din dag. En del skriver ner det som hänt och fokuserar på det som varit bra under dagen tillsammans med sin arbetsgrupp, gärna så att de andra som inte fanns på plats kan läsa. Lägg ett dokument på den gemensamma datorskärmen, fyll på varje dag med något bra som hänt.

På fritiden kan man göra lika med sin familj, hur den än ser ut…ta en stund tillsammans och summera vad som varit bra.

5. Var inte rädd för att vara sårbar!

Bjud in människor i ditt liv…nu menar jag kanske inte till ditt innersta men var inte rädd för att be om hjälp om du känner att du har för mycket på jobbet, nästa gång kan ju du hjälpa någon som behöver din hjälp. Fråga om någon behöver hjälp också! Berätta om du är trött eller nervös för något, ett möte eller någon du har respekt för och få lite “pepp”. Det mår vi alla bra av men vi glömmer bort hur viktigt det är att bli sedd och hörd.

6. Lev upp till det du förmedlar!

Lovar du något, håll det!

Frågan du kan ställa till dig själv skulle kunna vara: Vad vill jag förmedla idag?

Vill jag förmedla “lugn och harmoni”
Vill jag förmedla “glad och positiv”
Vill jag förmedla “själslig styrka” 

Det du förmedlar, ser de andra i din omgivning. Vill du vinna tillit och respekt, var alltid dig själv och tänk på hur du “säljer” dig själv som människa, i alla situationer.

Du är unik och ingen annan är som du och dessutom är ingen perfekt heller och i praktiken har vi alla saker att jobba med. Vilket är bra för vi kan alltid lära oss att tänka om och göra mer rätt. Vår hjärna kan faktiskt göra underverk med oss!

Ha nu en väldigt bra torsdag för det ska jag ha!!

/Petra

Comments on: "Harmoni på jobbet och på fritiden – kan man ha det?" (3)

  1. Carina Larsson said:

    Klart allt detta är viktigt. Man lär så länge men lever. Slutar man lära sig eller viljan att vilja lära sig, tappar man den så har man ju inget som kan utveckla en och driva en framåt. Och det med jobb man måste våga för att vinna.
    – Ler man får man ett leende tillbaka. – Är man otrevlig får man surt tillbaka. Har man bestämt sig innan ett möte att man ska gå på och vara uppbrusad så får man själv ta konsekvensen att man får mothugg istället för som du säger luta sig tillbaka och känna av innan man hetsar upp sig.
    Men ja klart man kan förmedla ett budskap. Kommer man sur på jobbet blir ju alla sura och vem vill jobba sina 8 timmar då i en grupp med bara surisar. Inte jag därför går jag lugn till jobbet varjje dag. En kollega kommer alltid glad, en kollega kommer alltid trött, en kollega kommer stressad, vi har alla typer men den stressade blir lugna av mej och den trötta blir glad av den glada och så rullar det på. (Önskar jag vore den glada)Så man kan säga att vi ser varann sen har vi konflikter också. Emellanåt.
    / Carina

    • Som det ska alltså, bara konflikterna reds ut, utan att någon känner sig kränkt och överkörd. Det är det svåraste, balansen även där..:-))

  2. Carina Larsson said:

    Jo det är ingen som blir överkörd. Alla lever ännu.
    Men stämningen påverkas alltid på något sätt. För det mesta positivt m,en ibland ligger ett rökmoln kvar även om man reder ut det på bästa sätt. Vi har några som jämt vill synas och då gör de det med att bråka. Varför inte synas på ett bättre sätt. Att le att ge o ta. Att hjälpa. Nåväl. En arbetsplats behöver alla typer. Jag är den tysta och ser på skådespeleriet.

Leave a Reply

