This WordPress.com site is the bee's knees

Helg…

Tja, sitter här på jobbet och tänker lite på det här med återhämtning. Fint ord men vad betyder det…för mig är återhämtning att hitta lusten. Lusten till att ta mig för saker. Har jag inte lusten blir det inte mycket gjort…på jobbet gör jag bara det jag måste och hemma kan det bli så att man blir sittande. Helt orkeslös fast man inte riktigt vet orsaken för man är ju inte sjuk.

Hur gör jag då för att hitta det där…att återhämta mig…jo jag bara är…för när jag bara varit ett tag så börjar hjärnan tycka att nu är det dags att vara lite kreativ och då kommer också lusten och orken. Ibland måste man “sparka” lite på sig själv och säga några berömmande ord. Gå in i duschen, fixa till sig eller gå ut utanför dörren så att man får frisk luft och vips så känner man sig lite piggare.

Hur kan du kan göra för att bryta tröttheten och apatin?

Jo bara att tänka på det gör mycket så här kommer några tips:

1. Se till att komma i säng i tid och få den välbehövliga sömnen.

Om du kan sova så är det den bästa medicinen för din kropp, var glad och njut av din sömn.

2. Sätt dig ner och försök att kartlägga lite av den vardag just du har.

Hur tänker du då, jo skriv upp vad du gör på dagarna, inte i minsta detalj utan mer som “stolpar” och sedan försöker du tänka på
vad du inte behöver göra, vad kan du ändra på, för att få din egen tid, minst 30 minuter per dag!

3. Vad är det i din vardag som du upplever som “måsten”?

Är det måsten som du inte kan ändra på och om det inte går, varför? Om det går, hur blir förändringen?

Du kommer att upptäcka att alla måsten som du tycker är måsten, inte alls behöver vara det. Små förändringar i din vardag kan göra stora underverk. Det gäller att kunna planera och prioritera…inte helt lätt för det är en träningssak.

Svara på frågorna ovan…för din skull och se om du kan ändra på något…behöver inte vara så stort.

Ett exempel kan vara att om du har barn (tonåringar) och du jobbar mycket så räknar de med att du ska fixa mat när du kommer hem och hur kul är det, ibland är det inte någonting men andra dagar kan det vara tungt. Se till att göra ett matschema och att barnen gör maten tills du kommer hem. De kan vara med och bestämma maträtterna…det underlättar för familjen om alla hjälps åt och du får en stunds återhämtning i form av en middag tillsammans med din familj.

Ha en bra söndag!

/Petra

Comments on: "Helg…" (1)

  1. Carina Larsson said:

    Det där med att finna egen tid är lättare sagt än gjort. Jag börjar bra men sen faller det. Man kör bara på men till slut får man betala sitt pris. Att sömn är viktigt vet vi men varför slarvar vi? Varför ser vi det inte som lika mycket energi som att äta, dricka eller älska eller ja allt som för oss framåt. Sömnen är det som får lida först. Egentligen finns inga måsten men vi tror det finns måsten. Att alla har massa måsten. Det är ett levnadssätt idag i denna stressade värld. Man flänger och far och säger till alla att man måste det och måste det för att det ska låta som om vi är så upptagna. Vi stressar själva upp oss för att vi vill inte verka lugna och harmoniska för det ses eller upplevs som många som tråkigt. Synd tycker jag. De enda måsten jag har som jag gjort om till att jag bör är att äta, dricka, jobba , ta hand om mig själv och de mina. Resten som att diska och allt sånt gör jag för att själv må bra även om det är tråkiga saker. Att laga mat med de mina och sen njuta med samtal är det bästa som finns. // Carina

Leave a Reply

