This WordPress.com site is the bee's knees

En självklarhet…eller??

Jag tror inte att det är så självklart just för att vi inte har respekt för varandra. Att vara jämställd betyder inte bara att ha lika lön för lika arbete eller att varje man och kvinna gör lika mycket hemma. För mig betyder det att man ser på varandra som människor och individer utan att reflektera över hudfärg, kön eller vilket jobb man har. Självklart är vi olika och har olika kunskap och kunnande och det betyder inte att jag inte kan lära mig det någon annan kan utan det handlar också om “vill jag” lära mig? Har jag intresse av att lära mig allt om en bilmekanikers arbete om jag inte har det minsta intresse av det. En del människor är mer praktiskt lagda och andra är väldigt teoretiska och det är ju bra att vi kompletterar varandra och hjälper varandra. För hur det nu är så utan hjälp och samarbete fungerar inte livet och då är det inte bundet till kön, kroppsfärg, nationalitet eller andra fånigheter utan här och nu med dom personer som finns på arbetsplatsen, närmaste vänkretsen eller familjen.

Vi har ju också det som är naturligt…män är naturligt starkare än kvinnor men kvinnor är ofta segare och mer tålmodiga än män. Kvinnor klarar att ha fler saker på gång, samtidigt, än män men det är ingen självklarhet heller för det finns män som är tusenkonstnärer också. Min tanke är att vi kompletterar varandra och att vi, om vi bara kommer över detta med kvinnogöra och mansgöra så har vi kommit en bra bit på vägen. Var och en gör det den är bra på, i sitt liv…på sitt jobb och i sina relationer.

Vi lyssnar idag alldeles för mycket på vad samhället och media matar oss med…ibland måste vi vara lite självkritiska och tänka efter: Vad vill jag då, vad är bra för mig, mina nära eller kollegor?

Där återkommer vi till det viktigaste av allt nämligen KOMMUNIKATION och att lyssna på varandra med intresse och nyfikenhet.

Alltså;

Definiera ordet Mångfald!

Är mångfald bra?
Har vi mångfald på vår arbetsplats?
Vad är styrkan med att ha mångfald på arbetsplatsen?

Definiera ordet Jämställdhet?
Är jämställdhet bra?
Är vi jämställda på vår arbetsplats?
Vad är styrkan med jämställdhet på arbetsplatsen?

Här skulle jag verkligen vilja att mina kollegor går in och läser…begrundar och återkopplar!!

Ni andra som också har synpunkter är hjärtligt välkomna med era tankar, helst skulle jag vilja info om vilka arbetsplatser det i så fall handlar om också. Nu behöver ni inte skriva ut er arbetsplats utan det är branschen jag är ute efter….

/Petra 

Leave a Reply

