This WordPress.com site is the bee's knees

Kost…är det viktigt?

Hejsan nu var det ett tag sedan jag skrev men nu är det dags igen. Temat för den här mörka perioden är kosten. Vi behöver få i oss allt som är bra och energigivande.. och annat som vår kropp behöver. Alla har vi olika matvanor och dieter som vi anser är viktiga för oss men det allra viktigaste för oss alla är ju att vi får i oss de näringsämnen som vår kropp behöver. Hur gör man det då? Jo det lämpligaste är ju att man äter varierad mat, på regelbundna tider. Alltså tre mål mat (frukost, lunch och middag) samt två mellanmål och att man rör på sig. Enkelt att säga men ofta svårare att ta itu med…jag vet!!!

Det handlar ju om att bestämma sig, i huvudet. Inte att säga “jag borde” utan säga jag ska! Däremot ska man inte börja med alla stora förändringar på en gång utan börja i det lilla och öka allt eftersom det blir till en rutin eller vana.

FRÖKNÄCKE

Det här fröknäcket är enkelt att göra, glutenfritt och sprängfyllt med mineraler och nyttiga fetter. Perfekt till frukost med keso, skinka eller ost som pålägg och en god smoothie.

FröknäckeFröknäcke

1,5 dl solrosfrön 1 dl linfrön 1 dl sesamfrön (skalade) 1 dl pumpakärnor 1 msk fiberhusk 0,5 dl rapsolja 2 dl vatten flingsalt rosmarin

  • Sätt ugnen på 150 grader.
  • Blanda frön och husk i en skål.
  • Tillsätt rapsolja, salt och fiberhusk och rör om.
  • Koka upp vatten och slå över fröblandningen och rör samman till en jämn smet.
  • Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och bred ut smeten över hela plåtens yta så tunt du kan. Använd gärna en degspatel.
  • Krydda med rosmarin och eventuellt flingsalt.
  • Grädda i mitten av ugnen i 40-45 minuter. Ta ut plåten efter halva tiden och skär i önskade bitar. Jag valde att göra mina ganska små.
  • Stäng av ugnen när gräddningstiden passerat och låt stå i ytterligare 10 minuter i ugnen.
  • Låt svalna och lägg i burkar.
Energi- och näringsinnehåll per st (beräknat på 20 st)
Energi: 122 kcal
Protein: 4,4 g
Kolhydrater: 1,3 g
Fett: 10,7 g (mättat fett 1,2 g enkelomättat fett 3,8 g, fleromättat fett 5,2 g varav 1 g omega 3) Ditt behov av omega-3 beror på ditt energibehov. För någon som har energibehovet 2400 kcal per dag (medelaktiv kvinna) är Omega-3 behovet minst 1,3 g men helst 2,6 g per dag.
 
Ha nu en underbar söndagskväll!
/Petra

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: