This WordPress.com site is the bee's knees

Jag tror och är väl egentligen helt övertygad om att vi kan göra val i allt vad vi företar oss, vi gör olika val vid olika tidpunkter i våra liv. Vissa saker vill vi ha mer av och andra vill vi helst inte ens tänka på men varför är det så svårt att tänka tanken på förändring och varför är det alla andra som ska förändras och inte vi själva? Det gäller bara att bestämma sig för varför man gör det man gör och vara fokuserad på att välja det vi vill ha mer av och sträva mot det, enkelt va?

Nja nu är ju inte det så enkelt för det är ju så att först måste man ju tänka tanken…sedan bestämma sig för varför man ska göra den här förändringen…. och sedan hur man vill att resultatet ska bli, eller hur?

Så mitt råd till dig är att sätta dig ner och tänka över dina vanor en stund och naturligtvis de vanor som du är mindre nöjd med eftersom det är just den vanan du vill förändra.

Ett exempel: Tanken är: att äta bättre…

Varför vill jag äta bättre?

-För att hämtmat, halvfabrikat och luncher ute är jättedyrt och väldigt onyttigt, för det mesta.

Hur ska jag då göra för att äta bättre?

-jag ska göra matsedel, köpa bra råvaror och laga matlådor att ta med mig till jobbet och äta lunch ute en gång per vecka.

Vad vill jag uppnå för resultat?
-Bättre ekonomi, veta vad jag stoppar i mig (kontroll) och viktnedgång på köpet.

Sätt en tidsgräns/deadline som är realistisk.! (när jag ska börja och när jag ska sluta)

Utvärdera: Hur gick det…vad gick bra? Vad gick mindre bra och varför? Vad kan jag ändra på?

Ha nu en härlig helg med en del eftertanke och mycket njutning. Vad “det”  är för dig kanske inte är detsamma för mig…;-D

/Petra

 

 

Leave a Reply

