This WordPress.com site is the bee's knees

Bild 

I det som jag/vi kallar för Hälsoåret ingår temat: att röra på sig. Det är ett laddat tema…många älskar att röra på sig och då kallar dom det träning och ger mycket tid till sig själva för att kunna göra det. En del tränar inte alls utan går med hunden tre timmar varje dag i skogen, en del dansar 4 timmar var och varannan kväll men för dom är det inte träning utan avkoppling och nöje. Jag föredrar att kalla det rörelse…att röra på sig är jätteviktigt. Helst minst 30 minuter om dagen förutom det man rör sig på jobbet även om man har ett rörligt arbete. Det handlar om att man ska få ett pulspåslag och det gör att hjärtat och lungornas funktion förbättras och du får mer energi. Det är ju därför man blir så trött av att bara sitta framför tv:n….hur många somnar? Självklart måste vi få sätta oss ner också, att se på en bra film eller nyheterna är något vi också behöver men inte att vi sitter stilla för länge för då tar “latmasken” över…det är den ovanan vi måste göra oss av med.

Min uppfattning är att om vi rör på oss, står upp, bakar, går med hunden, städar osv…så ökar vi vårt välbefinnande enormt.

Om vi då tar oss tiden att bryta av i vår vardag med lite extra pulspåslag…spring eller gå fort uppför en trappa, låna motionscykeln på jobbet eller ta en kort men snabb promenad på morgonen, dagen/lunchen och/eller kvällen, mår vi så mycket bättre.

Du kan alltså dela upp de här 30 minuterna under dagen och göra korta intervaller men du måste andas lite häftigare under dessa små intervaller så kommer du ganska snart att märka att din kondition och ork ökar. Det handlar alltså inte om att du måste springa marathon eller dylikt utan bara röra på dig. Tänk att du ska leva många år till och att din kropp måste orka. Du rör på dig för att orka leva…Du kanske har det så idag att du går till jobbet, stressar sedan hem för att laga mat åt familjen, hämta lämna på träningar men var finns du i allt detta? Ta dig tid till den viktigaste personen i ditt liv: DIG SJÄLV!! 

Hitta nu något som du tycker om att göra och gör det! Var med i tanken också och beröm dig själv varje gång du lyckats hitta en stund som bara är din, till rörelse!

Själv ska jag faktiskt träna lite med mitt gummiband nu…lärde mig en del nya övningar på träningshelgen jag var iväg på. Kan verkligen rekommendera något liknande…jättejobbigt men oj vad roligt och givande. Sedan blir det spring i trapporna på jobbet…har ju turen att få ha trappor där.

//Petra

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: