This WordPress.com site is the bee's knees

För mig är sommaren inte över trots att jag haft min semester och är tillbaka på plats, på mitt jobb. Känner mig utvilad och tänkte nog fortsätta med det ett tag till och hur ska jag då göra, jo ta mig tid till att njuta av livet som det är…när jag jobbar ja då jobbar jag och när jag är ledig då är jag ledig. Hur svårt kan det vara då? Det gäller att leva i nuet.

Men lite tänker jag nog på framtiden och framför allt att jag lovat att springa blodomloppet med några kollegor nästa år, 5 km. Inte helt lätt för någon som “inte springer”.

Hur många ursäkter har jag inte för att inte prioritera min hälsa och mitt leverne, jo mängder! Så nu ska jag inte ha några mer ursäkter för att röra på mig längre.

Vi har en tidsbudget varje vecka på 168 timmar totalt och dom timmarna spenderas i snitt ungefär så här:

Sömn: 8 timmar x 7 dagar = 56 timmar sömn på en vecka
Jobb: 8 timmar x 5 dagar = 40 timmar jobb på en vecka

Laga mat, äta, städa, läxhjälp, samtal: 4 timmar x 7 dagar = 28 timmar på en vecka
Tvtittande, surfande, mobilen: 4 timmar x 7 = 28 timmar på en vecka

Totalt: 152 timmar på en vecka

Det betyder att jag faktiskt har 16 timmar per vecka till rörelse per vecka; alltså 2,2 timmar per dag, så där försvann ursäkten om att jag inte har tid för jag hinner alltså slappa lite (alltså inte göra någonting) också…;-DD

30 min per dag pulshöjande aktivitet (går att slås ut på hela dagen) krävs för att vi ska orka mer utan att vara helt utpumpade när dagen är slut. Vi behöver alla ha den extra rörelsen/pulshöjningen utöver den rörelse som kroppen är van vid, vid tex ett relativt krävande arbete, för att orka med fritid, barn och annat kul vi vill göra.

Tänk till vad kan du göra för att röra lite mer på dig?
Tänk på att du gör det här för dig själv och din hälsa och ser till att du orkar mer när du blir äldre.

Leave a Reply

