This WordPress.com site is the bee's knees

Ibland när jag tänker på att jag ska gå till mitt jobb känner jag lite motstånd, inte för att jag inte tycker om mitt arbete utan för att jag kanske hellre, just idag, vill fixa hemma eller hitta på något med familjen men inte för att jag inte trivs.

Nu vet jag att det finns många därute som, på riktigt, inte trivs på sina arbetsplatser och först gäller det att sätta ord på vad det är som gör att man inte trivs. Är det ledningen, är det arbetskamraterna eller är det arbetsuppgifterna. Vad gör du åt det då? Det finns nämligen ingen som kan hjälpa dig om du inte talar om för relevant person hur du känner…det är bara du som kan tala för dig själv och vad just du vill ha mer av.

Tänk efter: VAD VILL DU HA MER AV!!

När du kan sätta ord på vad som inte är bra ska du också sätta ord på vad just du kan göra för både dig själv och andra, det finns mycket. Kommunicera med arbetskamrater och chefer och börja ta ansvar för ditt eget beteende. Ingen annan kan ju ändra på dig utan det måste du göra själv. Resonera med dig själv och börja analysera hur du är som arbetskamrat och som person. Det kan bli din livs resa!!

En dikt som jag bara älskar:
“Le utan anledning,
sjung utan anledning,
gör ett glädjeskutt utan anledning,
och du kommer att finna en anledning att vara glad”

DAGENS UTMANING:
Säg något snällt till alla dina arbetskamrater och din familj, varje dag!
(det finns alltid något att uppmuntra)

//Petra

Leave a Reply

