This WordPress.com site is the bee's knees

För mig är det ett sätt att förhålla mig till livets alla skeenden. Ja nu menar jag ju inte att man är glad och skrattar jämt för då är det en uppfattning som inte någon gör.

Livet går upp och ner precis som en berg- och dalbana vilket är bra för vi lär oss av allt som händer runt oss om vi tänker att vi lär och något. Jag tänker som så att; mitt i allt elände som drabbar mig, mina nära och kära så är det meningen att det ska hända och att allt man går igenom är tänkt att stärka oss på något sätt. Det är också det som kallas positivt tänkande eller i mer facktermer “Positiv Psykologi” eller “ACT” – Acceptance and Commitment Therapy. Det går ut på att lära sig att acceptera det som är och inte motarbeta smärtan i kroppen, både den fysiska och psykiska smärtan och de jobbiga tankar som smyger sig på.

Tänker mycket på det och hur jag själv förhåller mig till livet och jag inser mer och mer att jag lever väldigt mycket efter den devisen att det som sker det sker och att man måste deala med det när det kommer och acceptera det men det betyder inte att jag lägger mig ner och inte gör något åt saken. Vissa dagar är tunga och då får de vara det. Det betyder alltså att jag accepterar läget som det är och låter tankarna komma och vara där men efter en stund inser jag att det kommit nya tankar som helt plötsligt kört över de där lite tråkiga tankarna och jag orkar ta mig i “hampan” och göra det som jag tänkt från början.

För många betyder Positivt tänkande att man bara är glad och uppåt jämt…såååå fel! Att vara hurtig kan vara bra i vissa sammanhang men helt malplacerade i andra så det gäller att tänka till. Att tänka positivt är att kunna vända tankarna i en jobbig situation till något bra i slutänden men den jobbiga situationen försvinner ju inte för det.

Alltså acceptera livet och upplev det med hela sinnet
/Petra

Leave a Reply

