This WordPress.com site is the bee's knees

För mig handlar det om att återfå balansen i mitt liv. Inte svårare än så men svårare att uppnå inser jag och forskare runt om i världen. Hur i hela friden ska vi kunna lära oss att återhämtning är viktigare än någonsin i dessa tider där allt bara går snabbare och snabbare. Vi ska ju helst vara på åtta ställen samtidigt och dessutom vara pigga, alerta och glada…den ekvationen går bara inte ihop, hur gärna vi än tror det.

En av vår tids största sjukdomar är “utmattningsdepression”, “gå in i väggen” eller “utbrändhet…många namn men samma diagnos. Vi är sönderstressade av allt information, allt vi måste göra och allt vi måste ha.

Har vi inte något att säga till om själva…jo allt!!

Den enda som kan återfå harmoni och balans i livet är du själv…ingen annan. Du måste bestämma dig för hur DU vill leva ditt liv. Börja strukturera upp och också uteslut åtaganden som inte gynnar dig och din situation.

Nu låter ju det väldigt lätt men faktum är att det är rätt svårt att summera vad man ska ta itu med men med beslutsamhet, stöd av dina arbetskamrater och din familj kan du göra mycket för att få in återhämtning i ditt liv. Det kommer att resultera i att du orkar mer och blir mycket mer effektiv i det du faktiskt gör.

Sömnen är den allra viktigaste källan till återhämtning för det är då kroppen slappnar av, hjärnan kallibreras och får tid att bearbeta dagens händelser.

Vad händer i kroppen när vi sover?
Jo vi blir gladare, piggare och framför allt utvilade. Det är då vi kan koncentrera oss och lära oss nya saker. Sömnen ändras, varierar i olika perioder men i snitt behöver en vuxen person i snitt 7-8 timmar sömn per dygn. Ofta upplever de “äldre” att det självupplevda sömnbehovet minskar ju äldre man blir.

I dagens hektiska samhälle får vi vuxna inte tillräckligt med sömn och det klarar vi en kortare period men sedan måste man ta igen den förlorade sömnen och det gör man genom att gå och lägga sig i vettig tid, när man känner sig trött. Man mår bäst av att sova dygnets mörka timmar och att vara aktiv när det är ljust.

En regelbunden dygnsrytm är det bästa så att gå och lägga sig ungefär samma tid varje kväll och att gå upp ungefär samma tid varje morgon är att föredra.

Ibland ligger man ju där och bara vrider och snurrar för att man inte kan somna och man kan inte förstå varför man inte kan somna men det kan vara så att du har för lite energi…du behöver nämligen energi för att kunna somna och då särskilt vintertid. Glöm inte att äta frukost, lunch och middag på regelbundna tider! Gå till jobbet/bussen istället för att åka bil? Ät gärna ett litet mellanmål innan du lägger dig!
Alltså det krävs energi för att kunna somna också!

Det är viktigt att du går och lägger dig när du är trött, känn efter och lär känna din kropp. Att varva ner genom att skapa en lugn och harmonisk kvällrutin är inte att förakta. Stäng av dator och tv, sätt på lugn musik, tänd ljus och ta en kopp te i soffan kan lugna den mest uppspelta. Se också till att ditt sovrum är svalt så sover du bättre.

Kan du sova så ökar du också kroppens motståndskraft och det innebär mindre olyckor och mindre sjukdomar. Du investerar i dig själv om du lär dig när din kropp behöver den livsviktiga vilan.

Nästa inlägg kommer att handla om Avslappning…

/Petra

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: