This WordPress.com site is the bee's knees

Talesätt….;-D

Rid inte på en död häst, byt häst….hahaha…ja det talesättet är inte så dumt om man tänker efter.
(Gammalt indianskt ordspråk)

Det gäller väl allt i livet där man känner att man stagnerat…varför håller man kvar vid något som inte fungerar? jo för att det är tryggt, man vet vad man har eller hur det fungerar och då är det svårt att tänka “utanför boxen”. Att våga prova på något nytt, vare sig det handlar om jobb, mat eller andra vanor man skaffat sig, är svårt för många. Några hoppar på tåget utan att blinka medans andra måste tänka igenom situationen eller utmaningen länge…ibland för länge och sedan grämer man sig när tåget gått.

Hur är du?

Är du en människa som drivs av kicken, av nya utmaningar och trivs med det eller är du den som gärna tänker så länge att en utmaning går dig förbi och hur reagerar du då?

Jag är både och…jag trivs med kickar och med att tänka…allt beror på situation och utmaning. Jag tänker som så att om jag väljer att hoppa på tåget så gäller det att hålla i hatten och bara lära mig att gilla läget i det som händer men om det skulle vara så att jag tänker för länge och tåget åker förbi mig så tänker jag att, jaja…det var inte meningen den här gången och jag litade på min magkänsla som helt enkelt lät mig tänka så länge. Troligen skulle det bli en för stor uppoffring och för mycket tid som skulle gå åt och det var helt enkelt inte värt det, denna gång.

Man kan kalla det feghet, undanflykter, ursäkter…kärt barn har många namn men ibland ska man bara släppa taget och hoppa…det ger så mycket mer än bara det där suget i magen av nervositet. Det ger självkänsla “jag klarade det”. Det ger erfarenhet…god eller mindre god. “jag lärde mig något” och det kan jag ta med mig. Det man ska tänka på är att lyfta fram det positiva med det man lärt sig och göra någonting bra utav det som kanske inte var så bra i stunden. Det finns alltid något som man kan vända till det positiva bara man tränar hjärnan att tänka i dom banorna.

Nu blir det natt här hos mig på jobbet och det positiva nu är att jag har “sovande jour” och det innebär att jag får sova, fast jag är på jobbet så får jag krypa ner i sängen och sluta ögonen och drömma sött så med det avslutar jag kvällens inlägg med ett sömnigt god natt!!

Leave a Reply

