This WordPress.com site is the bee's knees

Höstmorgon…

grodor

Temat är återhämtning och avslappning. Idag är det en sådan dag där jag vaknade tidigt, ungarna skulle väckas (har tre tonåringar) och det var så där mörkt som det bara kan bli på hösten. Ville helst inte gå upp men måste man så måste man. Tände alla ljus jag kunde i köket och huset var tyst innan killarna rumlade ner för trappan, yrvakna och inte riktigt med.

När det är mörkt och tyst på morgonen kan jag känna ett lugn och hela jag känner mig avslappnad, trots den tidiga timmen. Killarna åt sin frukost och åkte iväg med bussen till skolan. Nu är jag ensam igen och jisses vad lugnt det är, ljusen fortfarande tända, latten bredvid mig och jag vet att jag inte börjar jobba förrän kl 13.45 idag. Jag har hela förmiddagen på mig att hitta på något trevligt, för mitt eget höga nöjes skull. Ska skriva klart här i bloggen, ta en långpromenad och sedan bara vara innan jag måste sätta mig i bilen för att kunna ta mig till jobbet. Ser fram emot att åka dit också och känner att livet är rätt bra, trots allt.

Även jag har fått min beskärda del i livet av elände men jag har lärt mig att acceptera det som händer och när det händer saker då tar jag och dealar med det där och då. Varför gå och oroa sig över sådant som inte hänt? Eller stressa över saker som inte definitivt inte gå fortare eller bättre utav det, snarare blir det tokigt istället för att vara rationell.

Jag älskar mina mornar när jag får vara själv, reflektera över livet och faktiskt ifrågasätta mitt liv och leverne. Förr var jag mer avundsjuk på andra och vad de hade men idag är jag tacksam över vad jag faktiskt har. Det här är mitt liv och det är väl det jag måste leva och inte i någon annans dröm. Däremot har ju även jag en del drömmar och mål, som jag satt upp för min egen skull, men det måste man få ha annars slutar man att leva, tror jag.

Nu hoppas jag att du tänker till lite, försöker hitta ditt sätt att varva ner om så bara för en liten stund. Intala dig själv att du är viktig och värd en liten paus i vardagen. Vardagslyx är inte att underskatta så lyxa på här och nu, på ditt sätt.

//Petra

Leave a Reply

