This WordPress.com site is the bee's knees

Framtiden….2015

Framtiden

Kylan har kommit och jag känner mig upprymd men samtidigt så längtar jag efter värme och sol inte bara i väderleken utan också bland oss människor. Vi har blivit otroligt egoistiska i den meningen att vi inte kan se varandra som dom vi är. Alla är vi olika och alla har vi åsikter och tankar om det mesta. Alla har rätt i sin tanke men det är inte rätt att styra andra och försöka manipulera varandra. Att sätta gränser för vad just jag tycker är rätt och fel är min ensak och så ska alla våga känna att man får göra men det gäller att göra det på ett bra sätt. Man kan sätta gränser men ändå sköta det snyggt.

Det ska heller inte tas personligt när det händer saker utan man måste kunna skilja på person och sak. Fel kan vi alla göra och gör till och ifrån, några helgon finns inte och (enligt mig) har det heller aldrig funnits några. Det enda man kan göra är att lyssna och ta till sig det folk säger och faktiskt, tänka till utan att bli martyr. Det jag menar med martyr är när man blir kränkt över både det ena och det andra och slår ifrån sig, istället för att vara så i nuet att man kan försöka förstå vad den andra parten försöker förmedla och förstår man inte, fråga!.

Att tycka synd om sig själv hjälper ingen (därmed inte sagt; att man inte ska få tycka synd om sig själv ibland för det får man och det behöver man, det gäller bara att sätta sin egen gräns så att man inte förlorar fotfästet och blir bitter) men det finns dom som spelar på det och det gör mig bara frustrerad för den enda som kan ändra på situationen är bara jag själv. Det krävs arbete för att vara så stark att man kan se sina egna fel och brister och stå för dom. VI har dom, både felen och bristerna men det vi ska göra är ju att vända dessa till styrkor, att lära oss av det som händer och förhoppningsvis även kunna använda erfarenheten till bra saker. Alla faller vi i fällan då och då men för varje gång blir det lättare att ta sig upp….övning ger färdighet.

Mina nyårslöften till mig själv är; att försöka tänka mig för innan jag pratar för jag kan säga saker på så många olika sätt och det kan bli så fel om jag inte tänker till först utan låter känslorna styra. Att alltid vara den jag är och stå för den jag är med de fel och brister jag har. Att lyssna på konstruktiv kritik och att bemöta den sakligt och inte ta det som sägs personligt (om det inte är personligt förstås). Att alltid vara schysst och omtänksam så gott jag kan!

Vad är ditt/dina löften för 2015?

//Petra

Leave a Reply

