This WordPress.com site is the bee's knees

Putsa på din självbild!

Självbild

Hur ökar du din självkänsla?

Jo, först och främst handlar det ju om att ta kontroll och ansvar för dig själv, dina tankar och handlingar. Att skylla på andra gör att du ger bort din egen makt, över ditt eget liv. Att låta andra ta beslut åt dig är inte bra för din självkänsla, eller hur!

Jamen, hur gör jag då??

1. Använd ordet “jag” istället för man…

Ex. jag tycker, jag föreslår, jag önskar
Många anser att genom att använda ordet “jag” så är man självisk och drar uppmärksamhet till sig och sitt. SÅ fungerar det inte alls utan det innebär att du själv tar ansvar för det du säger.

2. Säg vad du känner och tänker!

Det är viktigt att uttrycka det du känner och tänker. Ingen annan kan veta hur just du tänker. Vågar du säga det du tycker tränar du din självrespekt.

3. Prata positivt med dig själv!

Det passerar massor av negativa tankar i våra huvuden, varje dag. Försök att hitta något bra i alla tankar som dyker upp och om de är alltför negativa, acceptera dem men stanna inte i tanken. Gå vidare!! Var snäll mot dig själv!! Du duger som du är!

4. Ge och ta emot beröm.

Det är viktigt att kunna ge beröm, det innebär inte att det är ett hot utan snarare så att det kan öppna många dörrar för nya positiva upplevelser och att kunna lyfta en människa med några snälla ord är inte farligt utan gör gott i själen när man ser att man gjort någon annan glad. Att kunna ta emot beröm är också viktigt. Säg tack och analysera inte, den som ger beröm gör det för att den vill det och menar det den säger.

Nu önskar jag dig en trevlig helg!!
/Petra

Leave a Reply

