This WordPress.com site is the bee's knees

vardagsmotion glädje

Frihet är ett väldigt brett begrepp. För mig betyder det att jag är fri att välja hur jag vill att mitt liv ska se ut i det stora hela. Vad betyder det ordet för dig?

Är man fri då? Nja, både och för jag är inte inspärrad men jag har ju en del plikter som gör att man måste ta ansvar varje dag och alla har vi olika ansvar. Det är jobb, barn eller andra saker man engagerat sig i och ibland kan man känna sig fångad i sin egen verklighet och då känner man sig inte fri alls. Den enda som spärrar in mig (om jag inte gjort något brottsligt) är ju jag själv.

För att kunna säga att man är fri så handlar det om att vara ärlig mot sig själv, att ta ansvar för sina egna handlingar och krav. Att inte skylla på alla andra utan ta tag i situationen för det mesta går att lösa, ibland med andras hjälp men oftast genom att omprioritera sin vardag i handling och tanke.

SÅ, vad är frihet för dig?

//Petra

Leave a Reply

