This WordPress.com site is the bee's knees

Arbetsglädje!!

Nu när de flesta semestrarna är slut så kan man känna en tung känsla när man ska tillbaka till arbetet men den tunga känslan kan vara väldigt tung eller bara en lite tyngre känsla. Hur känner du inför att börja arbeta igen efter en längre tids ledighet?

Min känsla är lättnad då jag känner att allt kommer tillbaka till de där inrutade rutinerna igen och det är en skön känsla för en “kontrollmänniska” som mig. Å andra sidan är känslan en saknad av att stiga upp på morgonen och inte riktigt veta vad dagen ska föra med sig och då kan den upplevas som lite tyngre. Jag går alltid till mitt jobb med lätta steg eftersom jag trivs där, med mina kollegor, de jag jobbar med och ibland tristessen med att inte få utmana sig själv då allt är väldigt rutinbundet hos oss.

Arbetsglädje innebär att jag går till jobbet utan att känna mig tvungen, jag gillar mitt jobb. Utmaningar vill jag ha och får jag inte det så ser jag till att ordna det. Jag räknar inte med att andra ska göra det åt mig. Inte varje dag utan när jag känner att jag vill ha dem.

Att trivas på sin arbetsplats är viktigt, viktigare än pengar faktiskt för om man inte trivs med det man gör, ja då slutar det ofta i utbrändhet, stress eller att man väljer att byta jobb och då har man inte någon som helst nytta av pengarna. På min arbetsplats ser vi varandra, vi stöttar och tror på varandra och respekterar det vi tycker och tänker. Inte alltid får man sin vilja igenom men oftast hittar vi någon sorts kompromiss. Nu låter det som en underbar arbetsplats utan några problem men jodå visst finns de, även här men vi väljer att prata om dom och komma fram till lösningar som fungerar. Om allt skulle vara frid och fröjd hela tiden så är det inte en dynamisk arbetsplats, vi har alla del i att se till att arbetet löper på, att alla vet vad som ska göras och när samt att man kommunicerar med varandra för hur det nu är så är det inte någon som kan läsa andras tankar.

Här kommer några tips på hur du kan öka just din arbetsglädje:

*Lägg märke till det som fungerar, då ser du det och fokuserar på det då blir man automatiskt glad. Självklart ska man inte ignorera det som inte fungerar men lägg inte fokus på det utan lös situationen genom att prata igenom vilka alternativ man har till att lyckas bättre med det faktiska problemet.

*Ge uppskattning. Det är roligt att ge uppskattning, lika roligt som att faktiskt få det ibland. Det ger däremot mer i din egen själ när du ger andra beröm.

*Njut av nuet!
Din kropp kan ju inte vara på någon annan stans än här och nu, inte heller din hjärna men däremot kan våra tankar spela oss spratt genom att ta oss med till både dåtid och framtid. Stanna upp och se det lilla runt dig, i stunden, så besök nuet ofta och du bygger en stabil plattform för din egen arbetsglädje.

Nu till lite rolig kuriosa om Rabarber:

Rabarbern är en grönsak men också en läkeväxt. I traditionell kinesisk medicin används, sedan flera tusen år tillbaka, rabarbern till att behandla magåkommor och feber. Den kom till Sverige på 1600-talet. Den passar utmärkt att kombineras med jordgubbar eller banan och då kan man minska på sockret man tillsätter då rabarber kan vara lätt syrlig, ofta blir den syrligare ju längre in på säsongen det är. Godast är den när den precis kommer upp på våren. Att krydda med kardemumma är underskattat då det är en ljuvlig smakkombination.

Imorgon utmanar jag dig till att göra något som kan förbättra arbetsglädjen på din arbetsplats. Ex. vis hälsa och le mot alla, koka kaffe till personalen som kommer, ge beröm till någon som du vet inte får så mycket beröm (det finns alltid någon på varje arbetsplats).

//Petra

Leave a Reply

