This WordPress.com site is the bee's knees

Hur stressar du av?

Jag har olika sätt att stressa av, helt beroende på var jag är, i vilken situation jag befinner mig i och hur min mentala status ser ut. Oftast agerar jag rationellt och praktiskt så med andra ord, ju mer kaotiskt det är runt mig desto lugnare är jag i stunden. Jag försöker att inte dras med i hysterin utan att stanna upp och tänka till; vad behöver prioriteras just nu? Ibland fungerar det och ibland går det åt pipsvängen…;-D

Efter att, för länge sedan, varit “utbränd” så är det några saker som fortfarande hänger i och det är att när det är mycket runt mig, psykiskt och fysiskt så “lägger min kropp av” och då blir jag såååå trött och utslagen att jag inte orkar någonting, vill helst inte prata med någon och att göra det praktiska hemma känns totalt omöjligt och det är då jag måste ta till olika sätt för att återföra energin till kroppen. Det är ju så att ofta märker inte någon detta för jag utför mina arbetsuppgifter och allt jag föresatt mig med gott mod och energi, det är när jag kommer hem och varvar ner som det märks. Det tar längre tid att återfå sin energi om man inte vet hur man ska göra så jag har tränat och tränat, både kropp och sinne och nu är jag relativt bra på att återfå balansen i just min kropp. Varje person måste hitta just sitt sätt!

Mina nedstressningstips:

  1. Våga säga nej, även till det som du faktiskt gillar.
  2. Ta dig tid, till dig själv. (Läs en bok, ta ett bad, ta en promenad eller “bara vara”) det är okej!!
  3. Gör listor så att du inte behöver ha allt i huvudet!
  4. Boka in en tid där du har “möte” med dig själv. Ta upp viktiga punkter och skriv upp tre alternativa lösningar, sätt tidspress på när det ska vara utfört och avslutat. Små saker, stora saker, alltså sådant som du överväldigas- och känner dig stressad över. Allt som tar mer än 15 minuter att genomföra, gör det med en gång, skjut inte upp det till en annan dag.
  5. Lär dig Mindfulness eller avslappning. Det är två olika sätt att slappna av. Mindfulness översätts ofta med “medveten närvaro”, att styra sin uppmärksamhet till nuet. Att vara uppmärksam med avsikt, i ögonblicket och utan att bedöma eller värdera det man uppmärksammar. Det är med andra ord en form av träning som består i att rikta uppmärksamheten på det du vill och behålla den där.. Avslappning handlar om att lära sig känna skillnaden mellan en spänd och en avspänd muskel. Du sänker din grundspänning och hittar ett tillstånd som du mår bra av att vara i ofta. Avslappning är också grunden i mental träning.

Tips på appar:

Mindfulness – Lugn och lycklig

Pris: 15 kronor (Android och Iphone).
Tid: 6–45 minuter.
Beskrivning: Mindfulness är en beprövad metod för den som vill lära sig att stanna upp och slappna av. I denna svenska app finns förutom avslappning i olika längder också övningar i “kärleksfull vänlighet” och skrattyoga. Rösten som guidar är lugn och avslappningsövningarna är sköna. Jag gillar också övningen “kärleksfull vänlighet till mig”, som ger mig en bra tankeställare om att det är viktigt att ta hand om sig själv innan man kan ta hand om andra – en bra påminnelse inför ledigheten. De kortare övningarna passar mig, men de längre känns mer riktade till den vana mindfulnessutövaren än den som vill ha en “quick fix” inför semestern

Breathe2Relax – Uppskattar din stressnivå

Pris: Gratis (Iphone och Android).
Tid: Cirka 5 minuter.
Beskrivning:
En andningsapp. Man ska helt enkelt andas djupt in och ut i ganska långa andetag, röst och grafik visar i vilket tempo. Genom att syresätta sig bättre minskar kroppens stressnivåer, enligt appen. En video visar hur man hittar sin magandning och här finns också intressant läsning om stress och andning. Före och efter övningen kan man uppskatta sin stressnivå. Jag använder appen under några dagar och konstaterar genom stressuppskattningsgrafen att den hjälpt mig till större lugn. Busenkelt, snabbt och effektivt!

Prova nu och känn efter vad som är mest effektivt för dig. Det finns massor av appar med det här temat så prova dig fram!!

//Petra

Leave a Reply

