This WordPress.com site is the bee's knees

att Mindfulness stressar upp oss….fast det är ju en metod att stressa ner.

Jag har många teorier men en är att man förstorar upp det hela så att det blir obegripligt.

Mindfulness är någonting nytt för den som inte provat och för oss stackars satar, som vill hinna med allt samtidigt, är det en lång process att lära sig att koppla av och då menar jag inte att hamna i något vegetativt tillstånd utan bara att stanna upp någon gång och andas. För det är det, det handlar om, att stanna upp.

I vårt liv händer det ju saker hela tiden, man ska vara före i tanken och allt ska vara planerat in i minsta detalj. Vissa saker måste planeras medan andra saker kan komma spontant. Planerar man allt så finns det inte utrymme för spontanitet och planerar man ingenting, ja då kan det bli katastrof och rörigt. Vi måste hitta balansen och det är där det ställer till det!!

Jag vill vara med på allt kul, jag vill arbeta och trivas med det, jag vill ha pengar och fint hem och jag vill, jag vill, jag vill….och då är jag i det där berömda ekorrhjulet….Jag gillar uttrycket…”hjulet snurrar men hamstern är död” ett rätt makabert uttryck egentligen men ack så sant…för livet är hjulet och vi människor är hamstern och är mer eller mindre döda… (för vi gör det vi tror att alla andra vill att vi ska göra och hinner inte se eller njuta av det som finns i vår egen verklighet)

Mindfulness är att vara medveten om det vi gör i vardagen, inget vi måste avstyra för att utföra utan du kan bara koncentrera dig på det du gör i stunden. Känn efter hur luften, regnet, snön känns mot huden, ansiktet, hur håret blåser i vinden, se dig omkring och bara notera naturen och färgerna. Lägg inte in några tankar där du dömer utan betrakta bara. Svårare än så är det inte….;-D SItter du i bilen kan du känna hur ratten känns mot dina handflator och fingrar, Går du en promenad, lyssna på grusets knaster, känn hur det känns under fötterna när du går. osv…..Inte låter det så svårt?

Prova och se vad du tycker och om du noterar andra saker än du brukar notera i din verklighet!!

//Petra

Leave a Reply

