This WordPress.com site is the bee's knees

Välkommen till våren..

Har några dagar känt av vårens intåg och påsken är, för mig, en start på våren. Just idag, här i Jakobsberg, är det grått och just nu sitter jag på jobbet och tänker på hur lyckligt lottad jag är samtidigt som det pågår en massa elände runt om i världen och nu den senaste tragedin i Bryssel. Hur förhåller man sig till sådant?

Jag har ett litet “mantra” som jag använder mig av och det är:

“Förändra det jag kan förändra, det andra får jag hitta ett sätt att förhålla mig till”

För mig innebär det att i många fall kan jag göra något åt min situation, de flesta faktiskt. Ibland är det bara att inse att vissa saker är utom min kontroll och då får jag hitta en strategi som gör att jag kan hantera det som händer på mitt sätt. Om det är rätt eller ej, vet man inte förrän efteråt.

Alla har vi handlingsstrategier i våra liv, utefter det vi lärt oss, av våra erfarenheter. Vi tänker och agerar omedvetet och tror att det är så vi är. Tänk om jag skulle påstå att; om vi gav oss privilegiet att våga se våra tankar, negativa och positiva….så skulle världen se annorlunda ut!!

Vad säger du om det? Att våga ta kontroll över vad vi gör, när vi tänker en massa tankar. Att inte bara agera impulsivt och skylla på att, så här är  jag. Jag påstår att vi alla har en möjlighet att förändra vårt beteende drastiskt genom att vara medveten och närvarande i nuet. Väljer man att förändra ett oönskat beteende som man upptäcker med sig själv, kan man söka sig till en Kognitiv Beteendeterapeut för att reda ut tankar och känslomönster och kanske också förstå varför man beter sig så som man gör, för beter oss, det gör vi alla och ibland tar det över vårt vardagsliv och förstör för oss.

Väljer man att försöka på egen hand, gäller det att notera sitt eget beteende konstruktivt och objektivt. Det kan bli en tuff resa men ack så skön när man inser att man har tagit tillbaka kontrollen över sitt liv.

Motgångar och återfall får vi alla och det är då det gäller att ha tränat på strategier som tar oss tillbaka till “här och nu”….inget ältande bakåt (det kan vi inte göra något åt) eller framåt (för framtiden styr vi själva till viss del och då ska det vara positiva tankar och visioner vi har som mantra)

Som avslutning vill jag bara säga att vi alla är unika och kloka, att vi kan så mycket mer än vi tror och att vi lätt kan ta tillbaka kontrollen av våra tankar och känslor, om vi vågar och har tro på oss själva.

Börja med att ge någon annan beröm idag, le mot nästa person du möter så ökar dina “må-bra hormoner” och den personen som får ditt beröm eller leende kommer att känna sig sedd. Det kan göra deras dag!!Tulips

Glad Påsk!!

//Petra

Leave a Reply

