This WordPress.com site is the bee's knees

BildVad är stress egentligen…det som är stress för dig kanske inte är detsamma för mig. Vi hanterar saker och händelser olika men idag ska jag börja att förklara vad stress är.

Det är en överlevnadsmekanism som vi alla är utrustade med och som faktiskt är något bra och den sätts igång genom att vi känner någon form av utmaning eller hot. Det betyder att kroppen skärper sinnena och samlar extra kraft inför en krävande situation. För stenåldersmänniskan kunde det betyda att fly undan en omedelbar fara och därmed klara sig från döden. För den moderna människan är det inte fullt lika dramatiskt. Det handlar ofta om situationer och utmaningar som innebär att omgivningen, eller du själv, ställer för höga krav på vad du kan, eller tror dig kunna prestera.

Stress behöver alltsÃ¥ inte vara nÃ¥got negativt utan mÃ¥nga gÃ¥nger kan den vara väldigt bra – särskilt i samband med en tidsbegränsad insats. 

Den negativa stressen uppkommer när vi känner att vi inte är kompetenta nog, har så mycket att vi inte klarar av tidspressen och att vi, det viktigaste, inte tar oss tiden till återhämtning.

TIPS! Tänk alltid på att ge dig själv tid, varje dag. Ca 30 minuter till avslappning på ditt sätt, alltså det du tycker om att göra för att varva ner. Lägg dig i tid så att du får din sömn- viktigare än du tror.

UPPGIFT:

Ta dig tid att tänka efter vad som gör dig stressad. Kan du förändra ditt beteende eller hur du tänker inför det som stressar dig? Gör gärna en plan för hur du ska bemöta en stressande situation..det gör att du har kontroll.

Återkoppla gärna!!

Comments on: "Stress….lider du av det??" (4)

  1. Carina Larsson said:

    Hallå där 🙂
    Stress lider väl alla av mer eller mindre med mellan varven. Och som du säger stress är en positiv kick så länge den inte går överstyr och man brakar i väggen som så många gör. Alltså den negativa stressen att aldrig hinna, att känna kraven, att man tror att alla har en högre målbild på en än vad man har själv.
    Men den positiva som hör vardag till är underbar stress om du frågar mig. Den får mig att känna mig levande och väldigt positiv. Men som du säger vi är alla olika.
    Jag tycker det med att ta egen tid till nedvarvning är viktigt. Jag försöker varje dag hitta den avkopplingen. Jag tycker det är avkopplande att diska exvis. Men det att komma sig i säng är svårare. Skulle vilja komma i säng 21.30, börjar tidigt, varje kväll men det är en önskedröm. Ibland lyckas jag 🙂 När lyckas du komma dig i säng på kvällarna? Lyckas du med allt detta själv. Att hitta avkoppling och sömn. Då är du duktig 🙂 en eloge till dig 🙂
    // Carina

    • Jag hittar egentiden på olika sätt, fördelen är ju att jag har mina barn varannan vecka och då kan jag göra vad jag vill den veckan jag inte har barnen och då varvar jag ner med en god bok, en promenad eller massor av bra musik eller så åker jag ut och dansar. Det där med att komma i säng är jag sämre med är kvällsmänniska och har, tack och lov, ett jobb där jag oftast inte börjar före kl 12 på dagen.

      Petra

  2. Carina Larsson said:

    Låter skönt att du hittar egen tid till avkoppling. Det låter härligt med allt. Jag läser gärna jag med. Dansar, vad kul 🙂
    Jo det är svårt att komma isäng på kvällarna. Börjar 12, fusk. hehe. Låter lyxigt det. Jag börjar tidigt jag.
    Blir ofta en liten blund på em eller så. Nu ska jag STRESSA vidare med allt. Många måsten som man inte borde ha, men vad gör man. Ibland måste måsten finnas fast de inte ska. Eller?
    /Carina

  3. Nej man bör inte kalla det “mÃ¥sten” för dÃ¥ blir det ett tvÃ¥ng. Det finns egentligen inga mÃ¥sten, det mesta försvinner inte utan det finns kvar. Det är fortfarande det här med hur man förhÃ¥ller sig till varje situation. Det handlar om prioriteringar…vad prioriterar jag? Vad är viktigt för att mitt liv ska fungera praktiskt? MÃ¥ste jag göra som alla andra? Att välja att leva mitt eget liv..det är ett ansvar som jag själv bör ta…;-) Tycker att du är pÃ¥ god väg, Carina!! Fortsätt sÃ¥!!

Leave a comment